yle.fi




Elävä arkisto / Kotimaa / Liikenne maalla merellä ja ilmassa / Autoilu /

Bemarit ja kääpiöautot

1965

HUOM: Valitettavasti palvelussa on hetkellinen tekninen häiriö. Kokeile ladata sivu hetken kuluttua uudelleen. Ohjeita. Jos käytät Elävää arkistoa ulkomaisessa verkossa saattaa kyseinen klippi olla sopimusehtojemme johdosta katseltavissa vain Suomessa, tällöin asiasta on maininta artikkelissa.

OBS: Tillfälligt tekniskt avbrott. Prova att ladda om sidan eller kom tillbaka om en stund. Tilläggsuppgifter. Om du använder Arkivet utanför Finland kan du kontrollera om klippet på grund av våra kontraktsvillkor endast är tillgängligt i Finland. Detta står i så fall i artikeln.

NOTE: Our service is experiencing temporary technical difficulties. We are sorry for the inconvenience, please try again after a while or try to refresh the page. Some videoclips are only available in Finland due to the terms of our agreements (possible limitations are mentioned in the article).
Kuva: Isetta hurmaa ulkonäöllään. YLE kuvanauha.

Huvittavat kääpiöautot ja komeat Bemarit kuuluivat saksalaisen BMW-tehtaan tuotantoon 1950- ja 1960-luvuilla. Kääpiöauto oli näppärä oikean auton korvike ja iso Bemari monen miehen statussymboli jo tuolloin.

Kääpiöauto Isetta oli alkujaan italialainen kaupunkiliikenteen menopeli, josta BMW kehitti nelihenkisen version. Hassun ulkonäön lisäksi yksi auton erikoisuus oli koko auton etuosan levyinen ovi, josta kulku menopeliin tapahtui.

Moottoripyörän moottorilla varustettu Isetta oli kaupunkiliikenteessä ketterä, koska se oli helppo pysäköidä pieneenkin tilaan. Suosio jäi kuitenkin lyhyeksi. Isetta-malliston valmistus lopetettiin vuonna 1962.

Sitäkin halutumpi auto oli iso Bemari – BMW 1800 - jolla oli sellainen maine, ettei köyhän kannata vaivautua.

Bemari ja sen omistaja ovatkin aina olleet kateellisten vitsinikkareiden kohteina.

Naiset pitävät enemmän miehen autosta kuin miehestä itsestään, Bemarin omistajista vitsaillaan. Rankemman version mukaan Bemari on köyhän miehen Mersu tai vielä rankemman version mukaan ”reppanan luuserin munanjatke”.

Hyvä varustelu, ärhäkkä moottori ja viimeistelty ulkonäkö ovat kuitenkin olleet automerkin suosion salaisuuksia.

Teksti: Reijo Perälä

AVAINSANAT: autokauppa, automerkit, autot, autoteollisuus, bensiini, BMW, huoltamot, Isetta, liikenne, moottoriajoneuvot, mopoautot, tieverkot

Anna palautetta sivun sisällöstä

Lähetä artikkelin linkki


Sisältötiedot

ALKUPERÄISEN OHJELMAN OTSIKKO:
Moottoriruutu

TV2 Dokumenttitoimitus

OHJELMAN TEKIJÄT:
Ohjaaja: Antero Karapalo
Toimittaja: Pertti Moll

Kuva: Isetta hurmaa ulkonäöllään. YLE kuvanauha.

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Internet

Tulosta sivu Ylös

Julkaistu 09.06.2010

Hae Elävästä arkistosta

Yllätä itsesi

Elävän arkiston nettiradio

Elävä arkisto -visa

Elävä arkisto Facebookissa

Elävä arkisto Twitterissä