yle.fi




Elävä arkisto / Kotimaa / Liikenne maalla merellä ja ilmassa / Autoilu /

Hillman Imp - pikku paholainen

1965

HUOM: Valitettavasti palvelussa on hetkellinen tekninen häiriö. Kokeile ladata sivu hetken kuluttua uudelleen. Ohjeita. Jos käytät Elävää arkistoa ulkomaisessa verkossa saattaa kyseinen klippi olla sopimusehtojemme johdosta katseltavissa vain Suomessa, tällöin asiasta on maininta artikkelissa.

OBS: Tillfälligt tekniskt avbrott. Prova att ladda om sidan eller kom tillbaka om en stund. Tilläggsuppgifter. Om du använder Arkivet utanför Finland kan du kontrollera om klippet på grund av våra kontraktsvillkor endast är tillgängligt i Finland. Detta står i så fall i artikeln.

NOTE: Our service is experiencing temporary technical difficulties. We are sorry for the inconvenience, please try again after a while or try to refresh the page. Some videoclips are only available in Finland due to the terms of our agreements (possible limitations are mentioned in the article).
Kuva: Hillman Imp oli myös suosittu ralliauto. YLE kuvanauha.

Mieluimmin ilman kuin Hillman, huudeltiin teiden varsilla 60-luvulla. Auton ihailijat kutsuivat kuitenkin menopeliään pikku paholaiseksi, koska auton takaosassa oli terhakas moottori.

Englantilainen Hillman Imp oli nelihenkinen perheauto, joka pääsi ketteryytensä ansiosta myös ralliväen suosioon, tunnetuimpana suomalaiskuskinaan Leo Kinnunen.

Automerkin tuonti aloitettiin Suomeen vuonna 1964, vain vuosi sen jälkeen, kun malli oli Englannissa julkistettu.

Jälkikäteen arvioituna auto tuotiin markkinoille liian varhain. Koeajoissa ja testeissä havaittiin lastentauteja, joita ei ehditty korjata.

Kovan kysynnän vuoksi myynti kuitenkin aloitettiin, mutta vikojen ilmettyä auton maine ja uskottavuus alkoivat kärsiä.

Takavetoinen ja takamoottorinen auto oli kaupunkiajossa terhakka. Pitkillä asfalttisuorilla ajovakaus ei ollut paras mahdollinen, kun ”vallaton veitikka” saavutti huippunopeutensa - 120 kilometriä tunnissa.

Auton horjuvaa mainetta ja myyntiä yritettiin korjata mallinimen vaihdoksella. Vuonna 1970 myyntiin tuli Sunbeam 900, Hillmanin paranneltu perillinen.

Teksti: Reijo Perälä

AVAINSANAT: autokauppa, automerkit, autot, autoteollisuus, bensiini, Hillman Imp, huoltamot, liikenne, moottoriajoneuvot, Sunbeam, tieverkot

Anna palautetta sivun sisällöstä

Lähetä artikkelin linkki


Sisältötiedot

ALKUPERÄISEN OHJELMAN OTSIKKO:
Moottoriruutu

TV2 Dokumenttitoimitus

OHJELMAN TEKIJÄT:
Ohjaus: Antero Karapalo
Suunnittelu: Pertti Moll
Asiantuntijat: Niilo Laine, Onni Mäkinen ja Pekka Lehtonen

Kuva: Hillman Imp oli myös suosittu ralliauto. YLE kuvanauha.

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Internet

Tulosta sivu Ylös

Julkaistu 18.05.2010

Hae Elävästä arkistosta

Yllätä itsesi

Elävän arkiston nettiradio

Elävä arkisto -visa

Elävä arkisto Facebookissa

Elävä arkisto Twitterissä