yle.fi




Elävä arkisto / Kotimaa / Liikenne maalla merellä ja ilmassa / Autoilu /

Automobiilit tulevat

1910-luku

HUOM: Valitettavasti palvelussa on hetkellinen tekninen häiriö. Kokeile ladata sivu hetken kuluttua uudelleen. Ohjeita. Jos käytät Elävää arkistoa ulkomaisessa verkossa saattaa kyseinen klippi olla sopimusehtojemme johdosta katseltavissa vain Suomessa, tällöin asiasta on maininta artikkelissa.

OBS: Tillfälligt tekniskt avbrott. Prova att ladda om sidan eller kom tillbaka om en stund. Tilläggsuppgifter. Om du använder Arkivet utanför Finland kan du kontrollera om klippet på grund av våra kontraktsvillkor endast är tillgängligt i Finland. Detta står i så fall i artikeln.

NOTE: Our service is experiencing temporary technical difficulties. We are sorry for the inconvenience, please try again after a while or try to refresh the page. Some videoclips are only available in Finland due to the terms of our agreements (possible limitations are mentioned in the article).
Kuva: Ensimmäinen suuri autoparaati järjestettiin 1910-luvun alkupuolella. YLE kuvanauha.

Ensimmäinen ”suuri autoparaati” järjestettiin Helsingissä 1910-luvun alkupuolella. Autoja koko Suomen suuriruhtinaskunnan alueella oli kuitenkin vielä vähän.

Ensimmäiset autot ilmestyivät Suomeen 1900-luvun vaihteessa. Tarkkoja tietoja siitä, paljonko autoja Suomessa oli, ei ole olemassa.

Ensimmäisen maailmansodan aattona koko maan automäärä voitiin laskea muutamissa sadoissa.

Ajokorttia ei tarvittu. Kaupunkien järjestyssäännöissä oli kuitenkin ohjeita ”automobiililla” huristelusta. Jyväskylän kaupungin järjestyssäännöissä varoiteltiin, että ”automobiililla ajettaessa älköön kulkunopeus olko suurempi kuin päivän valolla 15 kilometriä kadulla ja 20 kilometriä viertotiellä”.

Ensimmäinen vuokra-auto eli taksi aloitti liikennöintinsä vuonna 1906. Gustav Wilhelm Orraeus anoi 3. helmikuuta 1906 Helsingin maistraatilta luvan saada käyttää automobiilia yleisön palvelukseen.

Jo saman vuoden aikana lupia myönnettiin myös muihin suurimpiin kaupunkeihin. Hevosvetoiset kulkupelit alkoivat hiljalleen syrjäytyä. Varsinainen vuokra-autojen verkko syntyi suurimpiin kaupunkeihin 1920-luvun kuluessa.

Teksti: Reijo Perälä

AVAINSANAT: ajonopeus, autoistuminen, automobiilit, autonäyttelyt, autoparaatit, autot, dokumenttiohjelmat, ensimmäinen maailmansota, Helsingin maistraatti, Helsinki, henkilöautot, Jyväksylä, liikenne, liikennenopeus, taksit, vanhat filmit

Anna palautetta sivun sisällöstä

Lähetä artikkelin linkki


Sisältötiedot

ALKUPERÄISEN OHJELMAN OTSIKKO:
Näyte vuonna 1951 valmistuneesta filmistä: Näin syntyi nykypäivä

Filmi-Kuva Oy (Veikko Itkonen)

OHJELMAN TEKIJÄT:
Käsikirjoitus, ohjaus, leikkaus, selostus: Veikko Itkonen
Musiikki: George de Godzinsky
Äänitys: Ensio Lumes

Kuva: Ensimmäinen suuri autoparaati järjestettiin 1910-luvun alkupuolella. YLE kuvanauha.

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Internet

Tulosta sivu Ylös

Julkaistu 08.09.2006

Hae Elävästä arkistosta

Yllätä itsesi

Elävän arkiston nettiradio

Elävä arkisto -visa

Elävä arkisto Facebookissa

Elävä arkisto Twitterissä