SUOMALAISEN ELOKUVAN HISTORIAA
Elokuva syntyi vuonna 1895 ja saapui Suomeen melko pian, ainoastaan puolen vuoden päästä maailman ensi-illasta. Ensimmäiset metrit Suomessa kuvattiin vuonna 1904 ja ensimmäinen näytelmäelokuva, Salaviinanpolttajat, valmistui kolme vuotta myöhemmin.
Ensimmäisten Suomessa filmattujen metrien isä on valokuvaaja ja insinööri Karl Emil Ståhlberg (1862-1919). Hän oli siis Suomen ensimmäinen "elokuvatuottaja". Ståhlberg omisti myös Världen Rundt - Maailman ympäri elokuvateatterin, jota on usein erheellisesti pidetty maan ensimmäisenä. Tosiasiassa Suomen ensimmäisen kiinteän elokuvateatterin omisti leipurimestari Gustaf Nord.
Se sijaitsi vieläkin olemassa olevassa Lundqvistin liikepalatsissa ja
oli nimeltään Kinematograf International.
Ranskalainen Georges Mélies ymmärsi ensimmäisenä elokuvan rajattomat mahdollisuudet.
Méliesin ensimmäinen fantasiaelokuva valmistui jo vuonna 1896.
Suomessa ensimmäinen näytelmäelokuva sai ensi-iltansa 1907. Se sai alkunsa Ståhlbergin
omistaman Atelier Apollon järjestämästä käsikirjoituskilpailusta.
Palkintolautakunnalle saapui 652 käsikirjoitusta.
Ensimmäisen palkinnon sai nimimerkki J.V-s aiheellaan Salaviinanpolttimo.
Hans Kutter epäili Uutisaitassa (1/43), että Ståhlberg itse olisi ollut salanimen
takana. Palkinnoksi jaettu summa oli ruhtinaalliset 100 markkaa.
Ståhlbergin hyvä
ystävä, ruotsalaisen kreivi Louis Sparre, kirjoitti Salaviinanpolttimon lopulliseen
asuunsa, nimi muuttui Salaviinanpolttajiksi. Pääosissa oli kansallisteatterin
näyttelijöistä muiden muassa Teppo Raikas ja Teuvo Puro, joka oli myös elokuvan apulaisohjaaja.
Salaviinanpolttajien ensi-ilta oli 29. toukokuuta 1907. Elokuva oli noin parikymmentä
minuuttia pitkä.
Elokuvien etukäteen tarkastaminen aloitettiin Suomessa vuonna 1910. Vladimir Markovin
määräämän amiraalisenaatin määräystä voinee pitää nykyisen ennakkotarkastustoiminnan
edeltäjänä. Samana vuonna sai alkunsa myös maan ensimmäinen pelkästään elokuvan tekoon
keskittynyt yritys. Sen perustajat olivat tuttuja jo ensimmäisestä näytelmäelokuvasta
Salaviinanpolttajat. Frans Engströmin, Teuvo Puron ja Teppo Raikkaan perustama yritys
oli hyvin vapaamuotoinen tuotantoyksikkö, jonka päämääränä oli kolmen elokuvan
valmistaminen kesällä 1911. Aiheiksi he olivat valinneet Minna Canthin näytelmät
Sylvi ja Anna-Liisa sekä ruotsalaisen Axel Jädernin romaanin Brottsjöar (Hyökyaaltoja).
Ensimmäisen maailmansodan syttyminen vaikutti suomalaisen elokuvan tuotantoon.
Laitteiston ja raakafilmin hankkiminen oli vaikeaa ja
ulkokuvaus oli kiellettyä. Elokuvatuotanto tyrehtyikin 1910-luvun puolivälissä
lähes kokonaan. Viranomaiset olivat kieltäneet ulkokuvauksen sotasensuurin
erityismääräyksellä.
Suomi-Filmi Oy
Erkki Karu, alkuperäiseltä nimeltään Erland Fredrik Kumeander, tuli suomalaisten suurten elokuvayhtiöiden perustaja, ensin 20-luvun alussa Suomi-Filmi ja 30-luvulla Suomen Filmiteollisuus.
Suomen Filmikuvaamo Osakeyhtiö sai alkunsa 20. joulukuuta 1919.
Suomi-Filmin ensimmäinen näytelmäelokuva oli Anni Swanin romaanin pohjalta tehty
Ollin oppivuodet. Sen pituus oli 45 minuuttia. Ensi-iltaan,
joka oli vuoden 1920 joulukuussa, saapui paikalle myös Suomen tasavallan
presidentti K.J. Ståhlberg. Ollin oppivuodet menestys ei ollut kovin hyvä ja
se tuotti 50 000 markkaa tappiota.
Vuoden 1921 helmikuussa Suomen Filmikuvaamosta tuli Suomi-Filmi Oy. Karu valitsi
seuraavaksi oman alkuperäisaiheensa. Huvinäytelmä Se parhaiten nauraa, joka
viimeksi nauraa kääntyi kuitenkin myös tappiolliseksi.
Maaliskuussa 1922 ensi-iltansa sai Suomen ensimmäiseksi suurfilmiksi mainostettu
Anna-Liisa. Valtion filmitarkastamo määräsi Anna-Liisan
lapsilta kielletyksi elokuvaksi.
Vielä karumman tuomion sai Konrad Tallrothin ja Pohjoismaiden Biografi komppanian Eräs elämän murhenäytelmä,
joka oli ensimmäinen ja ainoa kotimainen elokuva, jonka esittäminen kiellettiin kokonaan.
Anna-Liisa avasi suomalaisen elokuvan markkinat ulkomaille, syksyllä 1922 esitettiin Ruotsissa.
Varsin vaikean alun jälkeen Karu sai Suomi-Filmin vankemmalle pohjalle tekemällä
peräjälkeen useamman suhteellisen hyvin menestyneen elokuvan. Ensimmäinen menestyksekkäästä
sarjasta oli Väinö Katajan romaanin pohjalta tehty Koskenlaskijan morsian vuonna 1922.
Kesällä 1923 Karu ahkeroi jo uuden elokuvan kimpussa, Aleksis Kiven Nummisuutarit.
Nummisuutaritkin ylsi erinomaiseen menestykseen ja se
muistetaan vielä tänä
päivänäkin yhtenä harvoista kotimaisen mykän elokuvan klassikoista.
Mykällä kaudella uransa aloittivat myös Valentin Vaala (alunper. Ivanoff) ja Teuvo Tulio (alunper.) Theodor Tugai ,
Ensimmäisiä yritelmiä tehdessään Vaala oli 17-vuotias ja Tulio ainoastaan 14. Vaala ja Tulio tekivät ensimmäiset elokuvansa yhdessä. Ensimmäisen varsinaisen näytelmäelokuvansa he tekivät talvella 1928. Mustat silmät ei saavuttanut mainittavaa suosiota. Vaala ei ollut työhönsä lainkaan tyytyväinen ja kerrotaankin, että hän nakkasi elokuvan ainokaisen kopion
ja alkuperäisnegatiivit mereen.
1920-luvun loppupuolella elokuvan taival oli kovin karu.
Ulkopuolisesta maailmasta sitä uhkasi yleismaailmallinen talouspula,
jolloin köyhälistö joutui tekemään valintoja leivän ja hengenravinnon välillä.
Toinen uhkatekijä oli ulkomainen äänielokuva, joka saapui Suomeen vuonna 1929.
Carl von Haartmanin ohjaama Kajastus jäi Suomen viimeiseksi mykkäelokuvaksi. Helmikuussa 1931 uusi suomalainen elokuva sai ensi-iltansa äänen kanssa.
Äänielokuva aika alkaa Suomessa
Suomi-Filmi Oy:llä, kuten muillakaan kotimaisilla tuottajilla, ei mennyt kovin hyvin.
Voimakastahtoinen Erkki Karu oli riitaantunut yhtiön johtokunnan kanssa ja yhtiön talous
oli vaakalaudalla. Suomi-Filmi oli ajanhermolla pysyäkseen asentanut kaikkiin
elokuvateattereihinsa äänilevylaitteet.
Äänilevyjärjestelmä ei kuitenkaan ollut pitkäikäinen,
joten yhtiö oli taas kalliiden investointien edessä.
Suomi-Filmillä oli resursseja vain yhden kokoillan elokuvan valmistamiseen vuonna
1930. Aiheena oli Agapetuksen Aatamin puvussa ja vähän Eevankin. Elokuvan teko aloitettiin
mykkäelokuvan tapaan, mutta aikaansa seuraten Karu tahtoi siihen mukaan äänen.
Repliikkeihin ei enää voitu venyä, mutta äänitaustaan kyllä. Jälkiäänitys suoritettiin
Lahyn-Filmin ääniateljeessa. Ensi-iltansa se sai helmikuussa 1931.
Samanaikaisesti Lahyn-Filmi valmisti kaikessa hiljaisuudessa omaa äänielokuvaansa ja
peräti huulisynkronirepliikkien kanssa. Sano se suomeksi koostui useista irrallisista
sketseistä, tanssi- ja musiikkinumeroista ja haastatteluista.
Elokuvassa olivat mukana mm. Paavo Nurmi, Georg Malmstén sekä Eino
ja Emmi Jurkka.
Ensimmäinen kotimaisin voimin tehty puhe-elokuva oli Karun omaan käsikirjoitukseen
perustunut Tukkipojan morsian vuodelta 1931. Tätä ennen oli Suomessa tehty yksi
puhe-elokuva, mutta sen kotimaisuusasteesta on käyty keskustelua.
Erämaan turvissa -elokuvan tekijöitä olivat nimittäin saksalaiset Friedrich von Maydell ja J. Dietzen sekä Suomessa yhteysmiehinä toimineet Hugo Stenlund, Kalle Kaarna ja Carl von Haartman.
Suomi-Filmin nousu
Suomi-Filmin taloudellinen tila oli huono. Erkki Karu pisti kaikkensa peliin koettaessaan
keksiä keinoa, jolla yhtiö saataisiin jaloilleen. Jokainen onnistunut elokuva pelasti
konkurssikuilun partaalla olevan Suomi-Filmin putoamiselta.
Kaikkia keinoja pyrittiin käyttämään, Karu onnistui mm. saamaan asiantuntija- ja rahoitusapua Suomen
tuberkuloosinvastustamisyhdistykseltä. Tuberkuloosiaihe taas löytyi Maila Talvion
romaanista. Talvio tahtoi elokuvan toiseksi ohjaajaksi Risto Nylundin. Vaikka Nylund
ei käytännössä tiennyt elokuvan teosta yhtikäs mitään, oppi hän hyvin nopeasti.
Tuberkuloosiaiheinen Ne 45.000 sai ensi-iltansa marraskuussa 1933.
Karun ura Suomi-Filmissä oli ohi. Vaikka Karu oli ollut lähes sama asia kuin
Suomi-Filmi, sai hän lähteä. Karun potkujen jälkeen yhtiön tuotantopäälliköksi
ja pääohjaajaksi nimitettiinRisto Nylund. Nylund vaihtoi sukunimensä sittemmin Orkoksi.
Orko laittoi Suomi-Filmiin vauhtia ja elokuva seurasi toista hyvin nopealla tahdilla.
Herrat täyshoidossa elokuva sai ensi-iltansa kolme viikkoa Ne 45.000 -elokuvan
jälkeen ja Minun ministeri kolmen kuukauden päästä siitä.
Vuonna 1934 valmistui
Harald Selmer-Geethin romaaniin perustuva Siltalan pehtoori,
joka ensimmäisenä suomalaisena elokuvana ylitti miljoonan katsojan rajan. Juuri
Siltalan pehtoorin suosio pelasti Suomi-Filmin uhkaavalta perikadolta. Myös alkanut
nousukausi vaikutti elokuvan menestymiseen.
Menestyksestä rohkaistuneena Orko lisäsi pökkyä pesään ja elokuvia tuli yhä kiihtyvällä
vauhdilla. Muutaman vähemmän menestystä keränneen elokuvan jälkeen hän otti jo kertaalleen
filmatun Jääkärin morsiamen uudelleen käsittelyyn. Orko ja Ilmari Unhon muokkasivat Sam Sihvon
laulunäytelmän elokuvakäsikirjoitukseksi. Elokuva sisälsi upeita
ulko- ja joukkokohtauksia, joissa oli avustajina 3 000 miestä ja 2 000 ratsua.
Jääkärin morsian sai ensi-iltansa helmikuussa 1938. Elokuvan tekeminen tuli
kalliiksi, mutta rahat tulivat hyvän menestyksen myötä moninkertaisesti takaisin.
Myös kriitikoilta tuli elokuvasta myönteistä palautetta.
Oy Suomen Filmiteollisuus syntyy
1930-luvun ensimmäisten vaikeiden vuosien jälkeen kehitys kääntyi kotimaiselle elokuvalle
suosiolliseksi. Suomi-Filmikin lisäsi ohjaajakapasiteettiaan ja
tuotantohenkilökuntaa sekä kuvauskalustoa.
Vuosikymmenen lopulla voitiin kuvata neljällä tai jopa viidellä kuvausryhmällä
samanaikaisesti.
Suomi-Filmistä potkut saanut Erkki Karu suunnitteli toisaalla uusia kuvioita ja etsi
yhtiökumppania. Karu perusti Oy Suomen Filmiteollisuuden joulukuussa 1933 ja
kaupparekisteriin se ja virallinen lyhenne SF merkattiin seuraavan vuoden tammikuussa.
Yhteistyöhön Karun kanssa ryhtyivät varatuomari Niilo Lahtinen ja professori
Viljo Ylöstalo.
Lahtinen ja Ylöstalo eivät olleet kuitenkaan pitkäaikaisia kumppaneita.
Heidän tilalleen vuonna 1934 tuli Kotimainen Työ ry:n toimitusjohtaja
T.J. Särkkä sekä elokuvaaja Eino Kari.
Toivo Jalmari Särkkä (1890 - 1975) ei aluksi tiennyt paljoa elokuvan tekemisestä,
mutta hyvin innokas oppimaan. Suomen Filmiteollisuudessa oli tilaa vain
yhdelle voimahahmolle kerrallaan, Särkkä pysytteli taka-alalla rahoittajana
ja äänettömänä yhtiömiehenä.
Vuonna 1934 valmistunut Meidän poikamme ilmassa , oli Suomen Filmiteollisuuden ensimmäinen elokuva.
Karun harmiksi se kääntyi tappiolliseksi. Seuraava elokuva, Agapetuksen huvinäytelmä
Syntipukki, sen sijaan menestyi senkin edestä.
Menestys oli lisää uutta intoa, Karulla oli runsaasti uusia ideoita, mutta niitä hän ei päässyt toteuttamaan.
Lentokoneen vedosta aiheutunut keskikorvantulehdus kehittyi aivokalvontulehdukseksi, Erkki Karu kuoli 8. joulukuuta 1935.
Särkällä ja muilla Suomen Filmiteollisuuden miehillä oli kaksi vaihtoehtoa; jatkaa ilman Karua tai lopettaa koko toiminta.
Särkkä päätti jatkaa. Hänestä tuli yhtiön toimitusjohtaja.
Vuonna 1936 Särkkä halusi kokeilla myös ohjaajana. Särkän ensimmäinen ohjaustyö oli Agapetuksen Kaikenlaisia vieraita.
Seuraava, Pohjalaisia, oli jo selkeä näyttö Särkän lahjoista elokuvaohjaajana.
Syksyllä 1937 ensi-illat seurasivat toista:
syyskuussa Kuin uni ja varjo, lokakuussa Lapatossu ja marraskuussa
Kuriton sukupolvi.
Oy Suomen Filmiteollisuus nousi vuonna 1936 tuotantoluvuissa
siihen mennessä yksin huipun valtiaana pitkään olleen Suomi-Filmin rinnalle.
Vuonna 1938 Suomen filmiteollisuus oli tuotteliaampi; sillä oli kuusi ensiesitystä,
kun Suomi-Filmillä ainoastaan viisi. Suomen Filmiteollisuus hallitsikin tuotantolukuja
seuraavan neljännesvuosisadan ajan.
Sota toi puutetta ja leimaveron
Vuosina 1939 - 1944 kotimaisen elokuvan kehityksen tielle tuli sota. Ennen sotavuosia
suomalainen elokuva oli elänyt kultaisia aikoja, nyt elokuvatuotantoa varjosti pula
raakafilmistä työvoimaan. Katsojia elokuville sen sijaan riitti enemmän kuin koskaan,
sillä ihmiset tarvitsivat elämäänsä hiukan iloa ja huvia.
SF onnistui valmistamaan muutamia yleisön suursuosikkia, mm. T.J. Särkän ohjaama Kulkurin valssi, jonka pääosissa olivat yleisön suosikit Tauno Palo ja Ansa Ikonen sekä Kaivopuiston kaunis Regina, joka sijoittui 1800-luvun historialliseen Helsinkiin.
Kevätkaudella 1941 alkoivat Suomisen perheestä kertovat elokuvat kokonaisen sarjan, yhteensä Suomisen perheestä tehtiin kuusi elokuvaa.
Jatkosota alkoi vuoden 1941 kesällä. Pienyrittäjien tuotanto
tyrehtyi lähes kokonaan seuraavan puolentoista vuoden ajaksi.
Molemmat suurvalmistamot pärjäilivät paremmin, mutta vaikeuksia oli niilläkin. SF valmisti kolme ja Suomi-Filmi ainoastaan yhden elokuvan.
Vuonna 1943 Risto Orko ohjasi viimeisen elokuvansa Jees ja just, joka kertoi Ryhmyn ja Romppaisen uusista seikkailuista. Ohjaajan uransa aikana Orko ohjasi yhteensä 12 elokuvaa.
Orko ei suinkaan vetäytynyt pois elokuvabisneksestä, vaan keskittyi lähinnä yhä
laajenevan elokuvakonsernin johtotehtäviin. Muutamaa vuotta myöhemmin Orko alkoi haalia
Suomi-Filmin osake-enemmistöä itselleen ja asettui yhtiön toimitusjohtajaksi.
Vaikka elokuvien tuotanto ei ollutkaan erikoisen suurinumeroista, samaa ei voi sanoa katsojamääristä, sillä keskimäärin 400 000 katsojaa eli 10 prosenttia väestöstä kävi katsomassa kunkin uutuuden. Katsojamääriin vaikutti suotuisasti nimenomaan ankea pula-aika, jolloin kaikki hyödykkeet olivat kortilla lukuunottamatta elokuvanäytöksiä ja kirjoja. Niinpä kansa pakeni niin koti- kuin varsinaisilla rintamillakin arkea elokuvateattereihin. Sota-aikana elokuvat olivat pääosin romanttisia pukudraamoja, muuten vain romanttisia tai komedioita. Myös jokunen isänmaallinen aatedraama ja ajankohtainen hupailu mahtui joukkoon. Elokuvataiteen kannalta sotavuosien elokuvat olivat varsin tyhjänpäiväisiä.
Vaikeuksia, pulaa ja säästämistä
Kotimaisten elokuvien määrä jäi vuonna 1946 pienemmäksi kuin kertaakaan vuoden 1937
jälkeen. Suomi-Filmin ja SF:n suurtuotannon vuosista ei ollut jäljellä enää kuin muisto.
Tuotantoa vaikeuttivat yhä jatkuvat materiaali- ja kuljetusvaikeudet. Elokuvan kustannuksetkin nousivat
ainoastaan vuoden 1945 aikana kaksinkertaisiksi ja rauhanaikoihin verraten lähes
kymmenkertaisiksi. Hintasäännöstelyn vuoksi pääsylipputulot
olivat päässeet kasvamaan ainoastaan vajaat 40 prosenttia.
Sotavuosien ennätyskatsojamäärät alkoivat pudota. Kansalla oli
mahdollisuus valita muitakin huvittelumuotoja kuin elokuvien katselu. Ja kiristyvä
taloudellinen tilanne vaikutti myös. Ensin jäivät pois asiat,
jotka eivät olleet elämän kannalta välttämättömiä.
Vuoden 1946 alusta astui voimaan leimaverolain muutos, joka jakoi ylemmän 35 prosentin
veroluokan kahtia. Uuteen 30 prosentin luokkaan sijoitettiin kaikki ajanviete-elokuvat.
Moraalisesti ja taiteellisesti heikkotasoisten elokuvien veroluokaksi määrättiin edelleen
35%. Huojennuksia tuli lisää vuoden 1948 aikana, jolloin pääsylippuihin suotiin pieni
korotus ja leimaveroihin helpotusta.
Kesällä 1947 alkoi pahin raakafilmipula olla ohitse. Tuontisäännöstelyn helpottuessa
pystyivät valmistamot uusimaan myös sodan aikana lähes loppuun kuluttamaansa kalustoa.
Suurtuotantoon oli kuitenkin vielä vaikea palata, koska kilpailu ihmisistä
"ajanvietebisneksessä" oli kovaa ja valmistamiskustannukset olivat nousseet
huomattavasti.
Parina sotaa seuranneena vuonna syntyneet pienet elokuvavalmistamot kuolivat pois yksi
toisensa jälkeen. Sitä edesauttoi valtion ankara veropolitiikka ja pääsylippujen hintojen
tarkka valvonta. Suurempien valmistamoiden tilannetta helpotti se, että niillä oli
tarjota monia, jo ennen sotaa halvemmilla kustannuksilla tehtyjä elokuvia.
1940-luvun viimeisenä vuonna SF:ltä tuli ulos jo 100. elokuva ja vieläpä hyvä sellainen.
Elokuva oli T.J. Särkän ohjaama, 1800-luvun loppupuolen Helsinkiin sijoittunut Katupeilin
takana. Adams-Filmi sai valmiiksi Rosvo-Roopen, joka muistetaan aina mainita
puhuttaessa kotimaisesta elokuvasta.
Liikaa tuotantoa ja yleisömäärien romahdus
Uusin huojennus astui voimaan vuoden 1950 tammikuussa, jolloin raskain 35 prosentin
veroluokka poistettiin kokonaan. Katsojamäärät pienenivät vauhdilla
sotavuosien lukemista.
Vuoden 1950 toukokuussa kahden suurimman tuotantoyhtiön kanssa kilpailemaan syntyi kolmas
suurvalmistamo. Voimansa yhdistivät nimittäin Fenno-Filmi ja elokuvien levitykseen
erikoistunut ja elokuvateatteriketjun omistava Adams-Filmi. Kahden yrityksen sulauman
nimeksi tuli Fennada-Filmi Oy. 1950-luvulla Fennadalla oli jo huomattavasti enemmän
tuotantoa kuin esimerkiksi Suomi-Filmillä.
Hupenevasta katsojakunnasta huolimatta elokuvia valmistettiin runsaasti,
enemmän kuin koskaan aiemmin. Olympiavuonna 1952 ensi-iltoja nähtiin ennätykselliseti 28 kappaletta.
Kasvu johtui Suomi-Filmin ja Fennadan liukuhihnatuotannon lisäksi siitä, että markkinoille oli putkahtanut tavallista suurempi
määrä pienempiä valmistamoja onneaan kokeilemaan mm. Junior-Filmi, jonka perustivat Aarne Tarkas, Osmo Harkimo ja Matti Kassila, yritys ei ollut pitkäikäinen.
Uusien ohjaajien lukumäärä kasvoi myös nopeasti. Vuonna 1951 ohjaajadebyytin teki Lasse Pöysti.
Muita tulokkaita olivat mm. Eddie Stenberg ja Thure Bahne.
Vuosi 1955 oli jälleen ennätysvuosi, ensi-iltansa sai yhteensä
30 kokoillan elokuvaa. Kyseinen ennätys on yhä voimassa, eikä aivan lähiaikoina varmasti
rikottavissakaan.
Elokuvien tuotantokustannukset nousivat, mutta ei pääsylippujen hintoja voinut
nostaa samassa suhteessa hintasäännöstelyn vuoksi. Valmistamot pyrkivät jakamaan
lisääntyneet kustannukset mahdollisimman monen filmin kesken, silläkin uhalla, että
tuloksena oli selkeää ylituotantoa ja laadullista lamaa.
"kotimaisen elokuvan kriisiksi"
Vuonna 1957 kotimaisen elokuvan ahdinkoon ryhdiyttiin kiinnittämään huomiota.
Elokuvan tilaa kutsuttiin "kotimaisen elokuvan kriisiksi". Kriisiin elokuvan vei
edellä mainitut katsojamenetykset, valmistuskustannusten nouseminen ja aihepula.
Katsojamääriin vaikuttuneita seikkoja oli
useita. Vapaa-aikaa saattoi viettää monella tavalla, tanssiminen ja ravintolaillat, mopjen hankinta, uudet autot
yms. olivat vaihtoehtoina elokuvalle.
Lähes kuolettavan iskun kotimaiselle elokuvalle antoi televisio, joka aloitti samoihin
aikoihin voitokkaan esiinmarssinsa. Ratkaisevasti sen vaikutus alkoi kuitenkin tuntua
vasta 60-luvulla.
Vuoden 1958
huhtikuussa eduskunta hyväksyi leimaverolain muutoksen, joka antoi kotimaiselle kokoillan
elokuvalle täydellisen verovapauden. Niinkutsuttu rangaistusveroluokkakin laski 10 %
tasolle. Verohelpotuksella ei kuitenkaan ollut
välitöntä elvyttävää vaikutusta. Syksyn ja talven aikana 1957-58 irtisanottiin runsaasti
elokuvan parissa työskentelevää henkilöstöä. SF sanoi henkilökunnastaan irti puolet,
Fennada kolmanneksen ja Suomi-Filmi neljäsosan.
Vielä seuraavakin vuosi oli kotimaisen elokuvan rintamalla hiljainen. Vuoden
alkupuoliskolla ensi-iltassa nähtiin ainoastaan kolme elokuvaa ja koko vuonna 15.
Vähäinen tuotanto herätti yleisössä kuitenkin jonkinlaisia kiinnostuksen merkkejä ja
se taas herätti tuottajien toiveet valoisammasta tulevaisuudesta.
Tukkilaisia ja Rillumarei!
Vanhojen aiheiden uudelleen filmaaminen yleistyi. Aihepula
johti myös kotimaisen kirjallisuuden ahkeraan filmaamiseen.
Esimerkiksi vuoden 1956 17 ensi-illasta 12 perustui johonkin romaaniin tai näytelmään.
Vuonna 1951 valmistunut
Teuvo Pakkalan näytelmään perustuva Tukkijoella (Fennada) sai jo järjestyksessään kolmannen
elokuvaversionsa. Roland af Hällströmin ohjaama Tukkijoella oli kuitenkin siinä suhteessa
historiallinen elokuva, että sen äänityksissä käytettiin ensimmäisen kerran Suomessa
magnetofonia. Magnetofoni syrjäyttikin nopeasti 50-luvun alussa nopeasti aikaisemmin
kuvauksessa äänen tallentamiseen käytetyt valoäänilaitteet.
Rillumareikausi sai alkunsa. Pääsyyllisiä tähän lienee kolmikko Reino Helismaa,
Jorma Nortimo ja Esa Pakarinen. Ensimmäinen rillumareielokuva oli vuonna 1951 ensi-iltansa
saanut Nortimon ohjaama Rovaniemen markkinoilla (SF).
Aihe elokuvaan löytyi Helismaan oman iskelmäkupletin pohjalta. Vaikka Rovaniemen
markkinoilla ei ollutkaan lahja elokuvataiteelle, saavutti se yleisön keskuudessa suuren
suosion.
Vuonna 1952 Junior-Filmi Oy:n tuotti Suomen elokuvahistorian ehkä kirkkaimman helmen Erik Blombergin ohjaaman Valkoinen peuran.
Kotimainen yleisö ymmärsi elokuvan erinomaisuuden vasta kun se palkittiin seuraavana
vuonna Cannesissa parhaana taruaiheisena filminä. Vuonna 1954 elokuva palkittiin Karlovy
Varyn filmifestivaaleilla kuvauksesta yhdellä kilpailujen viidestä suurpalkinnosta.
Kolmannen ulkomaisen tunnustuksensa se sai Hollywoodissa vuonna 1956.
Puupäät
Vuonna 1953 valmistui ensimmäinen Puupää-aiheinen filmi, kaikkiaan Puupäitä tehtiin peräti 12 kappaletta.
Reino Helismaa kirjoitti sarjan ensimmäiseen Pekka Puupää -nimiseen elokuvaan käsikirjoituksen.
Puupää perustuu Ola Fogelbergin sarjakuvaan.
Pekka Puupääksi valittiin Esa Pakarinen, Pätkäksi Masa Niemi ja Justiinaksi Siiri
Angerkoski. Ensimmäisen Puupään ohjasi Ville Salminen ja seuraavat, viimeistä
lukuunottamatta, Armand Lohikoski. Yleisö oli uskollinen Pekka ja Pätkä -elokuville,
niiden valmistaminen lopetettiin kun Masa Niemi kuoli vuonna 1960.
Vuonna 1955 ensi-iltansa sai Väinö Linnan romaanin pohjalta tehty ja Edvin Laineen ohjaama
Tuntematon sotilas. Elokuva oli ajan oloissa valtava suurelokuva jo pelkästään pituutensa
puolesta. Pituutta sillä oli muutaman minuutin yli kolme tuntia.
Värit
Värit alkoivat pikku hiljaa hiipiä myös kotimaisiin elokuviin. Mainos- ja lyhytelokuvissa
värejä oli käytetty jo vuosikymmenen alusta saakka. Ensimmäisten joukossa olivat vuonna
1956 ensi-iltansa saanut Erkki Oksasen Yli merten ja mannerten (Fennada), sekä pari
viikkoa myöhemmin ensiesityksensä saanut, Agascope-laajakuvamenetelmällä valmistettu
T.J. Särkän uusi versio Juhani Ahon Juhasta.
Suomalainen elokuva 60-luvulle
60-luku oli monella tapaa mullistava kotimaisen elokuvan historiassa.
Televisio jatkoi pysäyttämätöntä voittokulkuaan, näyttelijät heittäytyivät hankaliksi
ja SF myi Oy Yleisradio Ab:lle koko tuotantonsa.
Se oli myös suurten filmivalmistamoiden nujertumisen vuosikymmen.
Aivan kotimaisen elokuvan aamuhämäristä saakka oli muutama suuri filmivalmistamo taannut,
jos nyt ei aina laadullisesti, niin ainakin määrällisesti vankan elokuvatuotannon.
Suomen Filmiteollisuus Oy eli SF kärsi pahasti näyttelijöiden lakosta. SF:n
valmistuskapasiteetti oli enää 3 - 4 elokuvaa vuodessa.
Lyhytelokuvatuotannolla pystyttiin kuitenkin pitkittämään yhtiön lopullista kuolemaa.
Lakon alkuvuonna 1963 valmistettiin vielä neljä elokuvaa, mutta seuraavana vuonna eivät
SF:n liukuhihnat enää pyörineet. Toimitusjohtaja Särkän viimeiseksi ohjaukseksi jäi
vuonna 1962 valmistunut Ihana seikkailu. SF:n viimeiseksi jäi Aarne Tarkaksen vuonna 1963
ohjaama Teerenpeliä.
Näyttelijöiden lakko ei ollut ainoa syy SF:n uppoamiseen. Siihen osaltaan vaikuttivat
myös Särkän tekemät elokuvakaupat ja SF:n toisen filmaushallin purkaminen. Television
tulolla oli tietysti myös vaikutuksensa.
Vuonna 1965 SF sanoi irti loputkin sen palveluksessa olevat työntekijät ja hakeutui
vapaaehtoiseen konkurssiin. Ennen niin mahtava filmivalmistamo oli kohdannut loppunsa.
Suomi-Filmi Oy ei sen sijaan nujertunut aivan kokonaan, mutta senkin tuotanto oli vain
haamu entisestä. 60-luvun aikana Suomi-Filmi valmisti yhteensä 13 kokoillan elokuvaa,
joista yksikään ei ollut mikään mainittavan suuri yleisömenestys.
Myös kolmas suuri,
Fennada-Filmi, jatkoi elokuvien tekoa. Elokuvan kultaisiin vuosiin ei enää kuitenkaan
ollut paluuta.
Ennen kolmen suurimman osuus koko elokuvatuotannosta oli ollut noin 80 prosenttia.
60-luku ravisteli tuotannon rakenteita niin, että studiokeskeisestä mallista siirryttiin
tukirahoitukseen. Kotimaiset elokuvatekijät olivat entistäkin tiukemmin riippuvaisia
taloudellisesta avusta, jota kuusikymmenluvulla oli kuitenkin saatavissa vasta
jälkikäteen valtion elokuvapalkintojen muodossa.
|